Wolkenjagers: ”Een voor verdriet, twee voor geluk en drie voor een brief”

• Berichtcategorie:Recensie
  • Leestijd:3 minuten gelezen
Je bekijkt nu Wolkenjagers: ”Een voor verdriet, twee voor geluk en drie voor een brief”

Thirza Oskam

15 jaar, leerling van het Johannes Fontanus College

‘Wolkenjagers’ van Emma Carroll is een spannend boek voor kinderen vanaf 10 jaar. Het vindt plaats in Frankrijk, in het jaar 1738. Het leuke van het boek is dat het gaat over een gebeurtenis die echt heeft plaatsgevonden, namelijk het laten opstijgen van de eerste luchtballon. Zelfs veel details over die dag, zoals wie er in de luchtballon zaten (spoiler: een eend, een haan en een schaap), zijn er op een leuke manier in meegenomen.

De hoofdpersoon van het verhaal is Ekster, een zakkenroller die op straat woont.
Op een dag ziet ze hoe een jongen de lucht in wordt meegesleurd door een gigantische witte ovaal. Nadat ze hem redt, wordt ze zelf de lucht in getrokken en maakt daarna een harde val op de grond. Ekster mag bij de jongen, Pierre, en zijn familie in huis komen wonen, waar ze erachter komt dat de vader van Piere samen met zijn broer probeert de eerste luchtballon te maken. Het moet alleen
wel snel gebeuren, want de Engelsen zijn ook bezig er een uit te vinden en de Fransen willen natuurlijk de eersten zijn.

Het boek is niet altijd even spannend, vooral als Ekster bij Pierre thuis woont, gebeurt er niet zoveel. Maar als de koning van Frankrijk vraagt of de familie naar Versailles wil komen om de luchtballon te laten opstijgen, wordt het verhaal weer wat spannender. Het boek is erg mooi geschreven en zelfs op de stukjes waar het een beetje saai dreigt te worden, blijf je geïnteresseerd in het verhaal door de kleine dingen die Ekster en Pierre meemaken. En ook al is Ekster een dief en heeft ze veel geheimen, kan je geen hekel aan haar hebben.

Wat ook leuk is aan het boek, is dat het is opgedeeld in zeven delen aan de hand  van een Engels kinderrijmpje over eksters: “Een voor verdriet, twee voor geluk, drie voor een brief, vier voor een knul, vijf voor zilver, zes voor goud, zeven voor een geheim dat ieder voor zich houdt.”

In het verhaal zitten veel spannende onverwachte wendingen. Het had ook een heel mooi einde. Als je van avontuurlijke boeken houdt, zou ik dit boek zeker aanraden.

Wolkenjagers

Een verhaal met inbraak, spionage, bijzondere huisdieren en nieuwe uitvindingen. Een ontmoeting met een in de lucht bungelende jongen verandert het leven van de jonge zakkenroller Ekster voorgoed. De jongen en zijn familie, de Montgolfiers, zijn erop gebrand de eerste luchtballonvaarders in de geschiedenis te worden! Maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want er zijn kapers op de kust: ook in Engeland zijn mensen druk bezig met het uitvinden van een luchtballon. Lukt het Pierre en Ekster om de eerste te zijn? Een fantastisch avontuur vol spionnen, ongehoorzame huisdieren en een ontmoeting met de koning van Frankrijk en zijn vrouw Marie-Antoinette.

17,99